tiistai 6. lokakuuta 2015

Vem matar du?

Idag var det dags för styrelsemöte igen. Trots att vardagarna nu bara tycks fyllas av Sipiläs regering, flyktingar, husköp och sjuk rygg, påminner Baby Bs sparkar i magen om att framtiden ju framförallt måste säkras ur miljö- och natursynpunkt. De flesta kanske har märkt att det råder mötka tider för utvecklinge av miljöförvaltningen i Finland, förordningar luckras upp och lämnas i sämre natur- och miljöläge som förr och miljötjänstemännens resursbrister löses med minskning av 'miljöviktiga' ansvarsuppgifter, vilka därefter lämnas åt sitt eget öde. Vi ligger i en mörk sänka där vi håller på att glömma bort vår planet. Suck!

Så länge det ännu är demokrati i Finland, har jag väl rätt att uttala mig? Se, Finland är ett superschysst land. Vi har skogar och sjöar och mycket fin natur ännu bevarad, allt har verkligen är inte gått förlorat. Jag tror på ett mångsidigt hållbart Finland där vi bl.a. med miljötänkande och nya teknologiska lösningar kan vara föregångare. Jag tycker idén om ett miljö- och vetenskapsministerium skulle vara suveränt. 

Tills detta får jag göra mitt lilla bästa för Baby B. Jag får följa med från första raden hur Natur och Miljö och Suomen luonnonsuojeluliitto fortfarande kämpar vidare med att övervaka nationell miljöpolitik. Jag uppskattar verkligen att någon organisation ens påminner om att miljömänniskor ännu finns. Vi kanske saknar än så länge starka påverkningsmöjligheter, mera medlemmar behövs! 

Ibland behöver jag bli väckt från vardagen. Väckningen kan som tur ske långsamt eller instant och var som helst! Hur dumt det än är så hjälpte detta till litet för min del... 

Casey Newton: There are two wolves who are always fighting. One is darkness and despair. The other is light and hope. The question is... which wolf wins?Eddie Newton: The one you feed.

Citat från filmen Tomorrowland.

Kämpa på! 
Henna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti